Wednesday, December 28, 2011

إشي إشي/ وهي بالقميص الشفتشي

بقلم: ياسـر قطامش

حدثتنا العفريتة إشي إشي/ وهي بالقميص الشفتشي
قالت: ذهبت للاطمئنان/ علي عمو مبارك وطنط سوزان
ودخلت المستشفي/ وأنا أتخفّي
فسمعتهما يتهامسان/ قالت سوزان/
كده يا زين الرجال/ يا أبوعلاء وجمال
فضلت تغني عليّه/ وتقول لي أنا رئيس الجمهورية/ وأنا بتاع الضربة الجوية
لحد ما انضربنا واتوحلنا/ واتفضحنا واتبهدلنا/
فقال: اسكتي يا سوزان/ أنا صايم وتعبان/ ومش ناقصك إنتي كمان/
فقالت: ياما كان في نفسي/ أشوف جمال علي الكرسي/
واللي حازز في قلبي يا (روكه)/ إن بتوع الثورة خدونا في دوكة/
وخلّوني ما اتهناش/ بلوحة الخشخاش/
دي أكيد عين وصابتنا/ وقلبت حياتنا/
أنا عارفة إنها عين المقروصة زوبة/ زوجة حسين سالم الأروبة/ من يوم ما زارتنا في قصر العروبة/
وشافت طقم الصالون المعتبر/ اللي لهفناه من لويس السادس عشر/
وبصت لي بعينها اللي تندب فيها رصاصة/ وقال إيه؟ عزمت عليا بشيكولاتة ومصاصة/
وضحكت ولعلعت/ وبعدها الثورة ولعت/
فنظر لها مبارك وتنحنح/ وجاله صداع وترنّح/
وقال: كفاية يا هانم/ والله يابخته حسين سالم/
ابتسمت له الدنيا/ وهرب لإسبانيا/
الدور والباقي علينا/ ياتري هايعملوا إيه فينا ؟/
قالت: ما قلت لك وحياة أبوك/ يللا نهرب علي تبوك/
فقلت دي زوبعة في فنجان/ وبكره المولد ينفض من الميدان/
ويرجعوا يهتفوا لي زي زمان/ اخترناك اخترناك/ يللا يا ريس و احنا وراك/
ونسيت أنك كنت بتضايق الشعب وتخوفه/ وتعمل الحاجه اللي تقرفه/ وحتي ريشه كنت بتنتفه/
ما أنت لو كنت رئيس ناصح/ ما كنش حصل اللي حصل يا فالح/
فقال: يعني أنا اللي غلطان/ يا ست سوزان/
مش انتي اللي أقنعتيني بالتوريث/ بأسلوبك الخبيث/
وابنك جمال افتكر نفسه عنده مهارات/ وساق الهبل في لجنة السياسات/
واتلم علي عز/ اللي فضل في ودنه يوزّ/
ونفضّوا للشعب وحلقوا له/ وخوفوّه وبرّقوا له/
واتقاسموا مع اللي نهب واللي سرق/ لحد ما الطبيخ اتحرق/
وحصل اللي حصل/ واحنا نايمين في العسل/..........................ادخل على الباقي
قالت: ما كله منك يا بركة/ لو كنت عملت كام حركة/
وشلت شريف والعادلي وسرور/ ماكنش جه علينا الدور/
لكن قعدت تقول لي (حللو يا حللو)/ خليهم يتسلوا/
وفضلت تلعب اسكواش/ وتيجي في الهايفة و تقول لي بلاش/
لحد ما عقلي باظ/ وكان نفسي في الكوليه الألماظ/
بتاع الأميرة سميحة/ وهزأتني عليه وعملت فضيحة/
وقعدت تصبغ شعرك/ أهو ربنا طول عمرك/
لغاية ما اتخلعت ونخيت/ قال: أنا لم أخلع بل اتنحيت/
وكفاية نأورة يا غالية/ انتي نسيتي لهطة المهلبية/ بتاعت مكتبة الاسكندرية/
والنهب السريع/ في مهرجان القراءة للجميع/
ومشروعك الخيبان/ المجلس القومي للنسوان/
قصدي للمرأة اللي عملتيه/ وقرفت الناس بيه/
والوزراء اللي كانوا بيبوسوا إيديكي/ ويقولوا (الله عليكي)/
قالت: طيب عجبك اللي كلوا خيرك/ وماحدش جابهم في المناصب غيرك/
دلوقتي بيطالبوا بمحاكمتك/ أنت و أسرتك/
فجأة وبدون مقدمة/ صاح الحاجب (محكمة)/
فقال مبارك: خضتني جتك العمي/
أنا برئ وحياة ستي بتاعت سد الحنك/ اللي قالت لي يا فرعون ايه اللي فرعنك/


No comments:

Post a Comment